Waar een deur dichtgaat, gaat een andere deur open
Soms lijkt het alsof alles even tegenzit. Een klant zegt op, een samenwerking loopt anders dan gehoopt, of een project waar je weken aan hebt gewerkt valt stil. Op dat moment voelt het alsof er een deur hard in je gezicht dichtslaat. En dat doet iets met je, zeker als je ondernemer bent en hart en ziel in je werk legt.
Maar als je eerlijk kijkt, sluiten deuren niet zomaar. Ze maken ruimte. Ruimte voor iets nieuws, iets dat beter past bij waar je nu staat.
De kracht van loslaten
We houden vaak vast aan wat we kennen: een product, een dienst, een manier van werken. Want het werkt toch?
Tot het niet meer werkt. En dat is oké. Loslaten is niet falen, het is ruimte maken voor groei.
Ik zie het vaak bij ondernemers: zodra ze durven te stoppen met wat niet meer past, ontstaat er energie. Nieuwe ideeën, nieuwe klanten, nieuwe kansen. Maar die kunnen pas binnenkomen als er een deur openstaat.
Een persoonlijk hoofdstuk
Ruim vier jaar geleden zaten we midden in de coronapandemie. Voor die periode was ik vooral druk met klussen in de woon- en kledingbranche. Toen alle winkels sloten, bleef er maar een klein deel van mijn werk over en kon ik gaan heroverwegen of deze branche, en vooral de lange dagen weg van huis, nog wel bij mij pasten.
Met twee jonge kinderen vond ik het al lastig, dus werkte ik nog maar twee dagen buiten de deur. Met een gastouder was dat goed te combineren, maar vlak voor corona ging Julia voor het eerst naar school. En scholen zijn een stuk minder flexibel qua tijden dan een gastouder.
Julia was op die jonge leeftijd al gefascineerd door Instagram en foto’s maken. Als ik er nu over nadenk, vind ik het echt bijzonder dat ze dat toen al zo leuk vond. Tijdens die coronaperiode kwam ik in contact met Go-Kids en werd ik franchisenemer voor Go-Kids Rotterdam. Later volgden ook de regio’s Zeeland en Leiden Den Haag.
Voor het eerst in mijn bestaan als zelfstandige had ik een soort van collega’s om mij heen. Superfijn, maar voor mij als mega-introvert ook wel weer spannend. Verplichte bijeenkomsten, lange meetings en meningen van anderen die ook invloed hadden op mijn bedrijf.
Tegelijkertijd had ik voor het eerst een bedrijf dat volledig paste bij de wensen van mijn gezin. Wat hebben wij genoten van de vele uitjes, bijzondere premières en unieke inkijkjes bij verschillende bedrijven. Wat heb ik vaak gezegd dat ik twee verwende kinderen heb, omdat ze zoveel mogen zien, leren en ontdekken. Maar eigenlijk ben ik vooral trots op hoe dit ze heeft gevormd tot twee zelfverzekerde, geïnteresseerde en breed georiënteerde kinderen.
Go-Kids en deze bijzondere jaren hebben mij enorm veel gebracht. Ervaringen, kennis, dierbare vriendschappen. Maar ergens hebben ze me ook belemmerd in mijn persoonlijke groei en mogelijkheden. Want als ik iets doe, doe ik het voor honderd procent. En dat betekende dat ik weinig ruimte had voor andere dromen: het helpen van andere ondernemers, mijn eigen brainstormmethode ontwikkelen, een fysiek product maken en nog zoveel meer.
Ruimte voor nieuwe dromen
Om ruimte te maken voor nieuwe dingen, moet je oude dingen loslaten. En precies daar zit ik nu in.
Ik verkoop mijn Go-Kids-regio’s om mezelf tijd en ruimte te geven voor mijn nieuwe dromen.
Waar de ene deur dichtgaat, gaat een andere deur open.
Ik kijk uit naar al het moois dat ik achter die nieuwe deur ga vinden. Maar waar ik vooral naar uitkijk, zijn de nieuwe en bekende mensen die ik mag helpen op hun weg.
Ik ben dankbaar voor de mogelijkheden die steeds weer op mijn pad komen en enorm enthousiast over alles wat nog komt.
Liefs,
Karin